Katt med vax i örat

Hej har gjort rent öronen på mina två katter, för honkatten (4år) har börjat producera en del vax mot tidigare, hankatten (5år) har inte så mycket och det blir rent efter epi otic, har dock börjat misstänka att honkatten kan ha en öroninflammation så har bokat tid hos vet. Men jag undrar om öroninflammationen (ifall hon har det) kan smitta mellan katterna eftersom vi rengjorde hennes öron före hans öron med epi otic (tänkte på att pipen förs ju in i örat på dom)?! Dom är innekatter och skabb är det inte för det har vet. redan kollat upp på hankatten och dessa två har bott ihop sen hon var kattunge. Avvaktar just nu med att rengöra med epi otic tills vi får svar om detta är en öroninflammation.

Hej! Oftast beror öroninflammation på att det har blivit någon form av obalans i örat, vilket innebär att bakterier eller svampar som normalt lever på kroppen kan växa till i för stort antal. Dvs öroninflammation brukar inte vara speciellt smittsamt (om det inte beror på t ex öronskabb). När det gäller öronrengöring så kan det vara klokt att välja en produkt som är i engångspipetter om man inte behöver göra rent öronen väldigt ofta, titta t ex på otoclean, den brukar vara mild också: Otoclean Med vänlig hälsning

Hund/Öron Hund/Skötsel Hund/Sköljvätskor Katt/Öron Katt/Skötsel Katt/Sköljvätskor Virbac Epi Otic Öronrengöring Virbac Hund Katt

Fler frågor och svar om Virbac Epi Otic Öronrengöring