Tandhälsa

Tandproblem och tandsten hos katt är väldigt vanligt och förekommer hos de flesta katter. I vissa fall kan det leda till obehagliga problem som måste behandlas för att katten ska slippa smärta i mun och tänder. På VetZoo hittar du veterinärfoder för just tandproblem hos katt, så att din kisse slipper ha ont i onödan. De tre vanligaste tandproblemen hos katt är tandsten, periodontit (tandköttsinflammation) och tandresportion. Om dessa tillstånd förblir obehandlade så kan de leda till bland annat Visa fortsättningen

De tre vanligaste tandproblemen hos katt är tandsten, periodontit (tandköttsinflammation) och tandresportion. Om dessa tillstånd förblir obehandlade så kan de leda till bland annat att parodontit (tandlossning), infektioner och smärtsamma bölder. Bakterietillväxt i munhålan kan även leda till en belastning av kroppens inre organ som kan leda till en rad andra sjukdomar.

Plack och tandsten är vanligt hos våra katter, precis som hos oss människor, men det kan ge otrevliga konsekvenser om det inte tas bort och i värsta fall utvecklas till periodontit. Det innebär att det blir en infektion i tandens fäste som kan leda till lösa tänder, infektioner och tandrotsabscesser. En annan vanligt förekommande tandsjukdom är tandresorption, vilket innebär att tänderna bryts ner inifrån. Sjukdomen tros förekomma hos 60% av alla katter över 5 års ålder och är mycket smärtsam.

Typiska symptom vid tandproblem är bland annat:

• Dålig andedräkt
  • Irriterat tandkött
  • Lösa tänder
  • Dålig aptit
  • Svårigheter att äta
  • Smärta vid beröring

Det finns många förebyggande åtgärder du kan göra för att hjälpa din katt att hålla en fräsch och frisk tand- och munhygien. Förutom regelbundna veterinärbesök där veterinären får gå igenom munnen så kan du även borsta tänderna på din fyrbenta vän. På VetZoo har vi ett brett sortiment av produkter för kattens mun, som hjälper dig att hålla din kisses tänder rena och fina.

Vissa katter behöver ytterligare hjälp med sina tandproblem i form av bland annat tandstensskrapning och ett speciellt veterinärfoder för just tandhälsa. Dessa foder har som syfte att bland annat motverka uppkomsten av tandsten och plack. Hos oss på VetZoo hittar du marknadens ledande veterinärfoder för katter med tandproblem från välkända varumärken som Royal Canin kattfoder och Hill's kattfoder. Vi har alltid snabba leveranser med fri frakt hela vägen hem när du handlar för över 499 kronor!

Kom ihåg att veterinärfoder endast ska ges på inrådan från din veterinär. När du väljer att köpa detta foder bekräftar du även nedanstående:

• Mitt djur är undersökt av veterinär som rekommenderade användning av detta foder på basis av veterinärens diagnos.
  • Jag har förstått att så länge mitt djur äter detta foder rekommenderas att jag söker veterinärrådgivning minst var sjätte månad.
  • Jag har förstått att så länge mitt djur äter detta foder skall jag omgående söka veterinärrådgivning om djurets hälsotillstånd försämras.
Filtrera
2 produkter