Användning

Hej. Min katt har en vaxpropp i ena örat. Hur ofta ska jag använda CerumAural och hur länge?

MVH
//Iza

Anna svarar

Hej Iza! Ofta finns det en anledning till att det bildas en vaxpropp i örat. Det kan bero på öronskabb och/eller en öroninflammation med svamp och/eller bakterier. Om du ser "brunt grus" i hörselgången så kan man misstänka öronskabb. Om det luktar illa ur öronen kan man misstänka en infektion. Både dessa tillstånd brukar klia och kräver veterinärvård. Om du inte ser något uppenbart konstigt i öronen så kan du tvätta hörselgången noga med exempelvis cerumaural 1ggr/dag. Använd inte tops! Om örat inte blivit normalt inom 5 dagar, eller om besvären ökar från dag till dag trots rengöring så ska du låta en veterinär undersöka din katt. Katten behöver då sannolikt receptbelagda preparat och man måste ta ett prov från hörselgången för att se vad som orsakar besvären. Det är inte bra att gå med öronbesvär i lång tid. Dels är det obehagligt för katten, men hörselgången förändras och blir tjock ock irriterad, vilket försvårar behandling. Lycka till!

Hund/Öron Hund/Skötsel Hund/Sköljvätskor Katt/Öron Katt/Skötsel Katt/Sköljvätskor Virbac Epi Otic Öronrengöring Virbac Hund Katt

Fler frågor och svar om Virbac Epi Otic Öronrengöring