Varför kräks min hund?

är en blandras Frisee Havanne och lapso 13 år gammal med dåliga höfter
nu har han i 3 veckors tid kräkts minst en gång om dan, för det mesta är det gult det som kommer upp någon enstaka gång har det varit brunt. Han äter och dricker som vanligt och avföringen är bra
Vad kan man göra?

Anna svarar

Hej Anki! Orsakerna kan vara många. Din hund kan ha en inflammation i magtarmkanalen, magkatarr, mask etc. Med tanke på din hunds ålder och att det enbart rör sig om kräkning och ej diarré tycker jag dock att du bör låta en veterinär undersöka hunden. Prova gärna att ge din hund småportioner ofta av ex. Hills i/d eller Specific cid samt canikur pro fram tills undersökningen. Det hjälper till att lugna magen och skapa en bra tarmflora. Får din hund någon medicin mot sin ledvärk? Antiinflammatorisk smärtstillande medicin kan orsaka inflammation i magtarmkanalen, så det är en möjlig orsak. Isåfall bör du låta bli att ge medicin fram tills veterinärundersökningen så magen får lite lugn och ro. Skulle medicinen vara orsaken finns möjligheten att prova att ge andra preparat mot ledvärken. Onsior är en smärtlindrande antiinflammatorisk medicin som är relativt snäll mot magen. Ett annat alternativ kan vara att man provar med cartropheninjektioner mot ledvärken istället för tabletter. Man kan ibland behöva kombinera medicinen med magkatarrmedicin och specialdiet. Det är dock något som din egen veterinär kan diskutera ytterligare med dig. Hoppas mitt svar var till hjälp!

Specific/Hundfoder Specific/Kattfoder Hund/Mage och tarm Hund/Hundfoder Hund/Veterinärfoder Specific™ Digestive Support CID Specific Hund

Fler frågor och svar om Specific™ Digestive Support CID

10% rabatt