Spyr gult

Hej!! Jag har en 11 årig flatcoatedretriver hane som med jämna mellanrum spyr gul sörja. Äter bra ibland, dåligt ibland.
Börjar bli orolig när det nu sker så ofta. Tack på förhand!!
Hälsningar från Finlands Svenska Ästerbotten// Ann-Margret

Anna svarar

Hej Ann-Margret! Om din hund är dålig i magen med jämna mellanrum och har dålig aptit kan det vara klokt att boka en undersökning hos veterinär. Din hund är gammal och ett flertal sjukdomar kan ligga bakom problemen så en ordentlig undersökning och ex. blodprover vore lämpligt om mitt råd nedan inte räcker för att bli av med besvären. Jag tänker på sjukdomar i lever och njurar men även på mer besvärliga tarminflammationer eller problem med ex. bukspottkörteln som några tänkbara sjukdomar. Ibland kan man även misstänka tumörer vid magbesvär och flattarna har tyvärr en viss överrepresentation när det gäller tumörsjukdomar. Vad du kan börja med är att läsa våra allmäna råd vid magbesvär här: http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/matsmaltningsapparaten/akut-mag-och-tarminflammation-hund Köp gärna skonkost för magen såsom specific cid eller hills i/d. Ge små smakportioner ofta i starten och öka avstånd + portionsstorlek successivt över de kommande dagarna. Låt magen vara helt bra på normal måltidsstorlek några dagar innan du börjar blanda i hundens vanliga mat och gör sen foderbytet gradvist över ca 1 veckas tid. Vid sidan av skonkosten kan du även ge canikur pro som är en pasta som hjälper till och korrigerar tarmfloran. Om hunden har kräkningar kan det ibland även hjälpa att ge magkatarrmedicinen pepcid. Det kan köpas i handköp, men du bör ringa din egen veterinär för råd angående dos och hur länge du kan ge pepcid till just din hund. Hoppas ni snart får bukt med magen! Hälsningar från skånska slätterna

Specific/Hundfoder Specific/Kattfoder Hund/Mage och tarm Hund/Hundfoder Hund/Veterinärfoder Specific™ Digestive Support CID Specific Hund