Kissar inne

Har en kastrerad 3-årig hankatt som kissar inne. Vi tog över honom för 2 år sedan efter vår son där han kissade inne. Vi hade då en 5-årig kastrerad hankatt och det hände väl någon gång i början att den lille kissade hos oss också. Vi fick avliva den store för 1 1/2 år sedan. Nu sedan ca 2 månader tillbaka så har denna lille kille börjat att kissa inne igen på 4-5 ställen i huset. Kan vi börja med att använda Feliway Spray för att se om det upphör. För övrigt är han en tillgiven liten kille. Han är innekatt. Kan det vara något annat?

Britt

Sophie svarar

Hejsan. Först och främst måste ni gå med katten till en veterinär. Katter kan ha flera olika problem som orsakar att de kissar på fler ställen. Inflammation i urinblåsan, urinsten, infektion, kristaller m.m. Så det är viktigt att veterinären gör en ordentlig undersökning med ultraljud, urinprov ev blodprov. Det är det första ni måste göra. Annars behöver ni ser över miljön hemma kring kattlådan. Katter är rumsrena och det är något som de inte är nöjda med om de kissar på fler ställen, antingen är det något fysiskt, eller något med kattlådan eller både och. Finkornig kattsand är viktigt. Inte pellets. Kattlådan skall stå så att katten inte behöver känna sig hotad eller otrygg när den använder lådan. Det ska heller inte vara svårt att komma åt lådan. Ni kan absolut prova Feliwaysprayen. Och även Feliwayadaptern till en början. Det är ett bra hjälpmedel vid sådana här problem.

Katt/Oro och rädsla Katt/Skötsel Katt/Trygghet Feliway Classic Spray Feliway Katt

Fler frågor och svar om Feliway Classic Spray

15% rabatt