Skrikande katt

Hej!

Vi har två birmor som innekatter, en hone och en hane. Hankatten har alltid varit lite oroligare och krävt mycket mer uppmärksamhet. Efter att vi fick barn så har han börjat skrika väldigt mycket nattetid.

Han har alltid varit ganska skrikig men inte så mycket som nu, vet att vi har mindre tid nu efter tillökningen. Kan det vara värt att testa en sån doftgivare.

/Jimmy

Marianne svarar

Hej Jimmy! Först och främst så finns det flera fysiska orsakar som kan orsaka det beteendet som du beskriver att din katt har. Det är viktigt att man utesluter dessa. Det kan vara problem med sköldkörteln till exempel, inte så vanligt på yngre katter men det förekommer. På äldre katter är det betydligt vanligare. Om hankatten inte är kastrerad kan även detta påverka. Om så är fallet skulle jag rekommendera att ni kastrerar både honom och honan, om inte hon heller är kastrerad. Även äldre katter kan bli senila och bli extra oroliga av detta. Jag skulle rekommendera er att prova både Feliway doftavgivare och även Zylkene, tillsammans med att ni uteslutit all fysisk orsakan och att ni ser över miljön hemma. Det är viktigt att katterna kan aktivera sig ordentligt så att oron inte kommer av understimulering. Det är viktigt att det finns flera klösbrädor, matskålar av olika slag, vattenkällor av olika slag, kattgräs, flera kattlådor, klättermöjligheter, flera sovplatser och leksaker. Hoppas att det löser sig.

Katt/Oro och rädsla Katt/Skötsel Katt/Trygghet Feliway Classic Doftavgivare Feliway Katt

Fler frågor och svar om Feliway Classic Doftavgivare

Läs omdömen