Svamp Hos Hundar

Vår borderterrier slickar sig mycket på tassarna. Har han svamp och vad gör man då? Smittar svamp mellan hundar? kan man genom ett läkemedel i öronen få det att försvinna? Kan det ha andra orsaker allergi mot mat eller annat? Tacksam för utförligt svar Katarina Havrén

Linnea svarar

Hej Katarina! Svamp som hunden får i tassarna är inte smittsamt. När hunden slickar sig mycket i tassarna finns det ofta mycket jästsvamp i tassarna. Dock är primära problemet inte svamp utan det finns nästan alltid någon bakomliggande orsak till att svampen får fäste och att hunden börjar slicka. Det kan t.ex. bero på allergisk klåda eller smärta från tassen. Svamp behandlas oftast med medicinska schamponeringar (finns både receptbelagda och receptfria) och ibland även lokalbehandling med klådstillande. Man behöver också få hunden att sluta slicka i tassarna (oftast genom att använda krage). Douxo klorhexdin pads kan användas som komplement till schamponeringar. För att inte problemen ska återkomma bör man utreda bakomliggande orsak. Sök veterinär för att få korrekt behandling och hjälp med utredning. Vänliga hälsningar

Linnea

Linnea Jonsson

Douxo Pyo Pads Douxo Hund/Salvor, krämer och spray Hund/Skötsel Hund Katt/Salvor, krämer och spray Katt/Skötsel Katt Kanin/Salvor, krämer och spray Kanin/Skötsel Kanin Gnagare/Salvor, krämer och spray Gnagare/Skötsel Gnagare