Öronhund

Vår labrador tik har ständigt återkommande öronproblem, rikligt med brunt sekretess, som jag behandlar med div, produkter. Kanar även på rumpan. Tror att hon är allergisk mot något i fodret. Vad kan jag prova för foder, hon är 2,5ÅR.M.V.H Anette.

Hej! Precis som du är inne på så kan en anledning till öronproblem och problem med rumpan vara att din hund är överkänslig mot något i maten (eller något i omgivningen). Problem med att kana på rumpan kan också bero på analsäcksinflammation, så om du inte har varit hos veterinär nyligen och fått din hund undersökt avseende analsäckarna så är det klokt att boka tid. Mer information om analsäcksbesvär finns här: https://firstvet.com/sv/articles/view/hund/26/analsaecksinflammation-hos-hund-och-katt Eftersom din hund har återkommande besvär som inte försvinner trots att du är noga med att hålla efter öronen, så rekommenderar jag att du bokar tid till veterinär för undersökning och vidare utredning av öronproblemen (försök gärna leta upp en veterinär som är intresserad av hudproblem med en gång, det brukar kunna underlätta utredningen). Detta dels eftersom det kan behövs någon medicinering av din hunds öron för att problemen ska lugna sig, och dels för att din hund ska få hjälp så snabbt som möjligt och för att minska risken för att det blir kroniska förändringar i öronen pga av sina återkommande öroninflammationer. Om man gör en utredning av hundar med klåd-problem så brukar det ingå ett diet-test, då väljer man ett foder som inte innehåller samma ingredienser (ffa avseende proteinkällor) som de foder, godis och mat som hunden tidigare ätit i sitt liv. För att välja "rätt" foder och för att få hjälp att utvärdera eliminationsdieten så rekommenderar jag starkt att man gör det i samarbete med en veterinär som är intresserad av hud och öronproblem. Mer information om öronproblem, klåda och utredning finns i de här två artiklarna: KLåda och allergi: https://firstvet.com/sv/articles/view/hund/24/klada-och-allergi-hos-hund Utredning av hudproblem hos hund och katt: https://firstvet.com/sv/articles/view/katt/51/utredning-av-klada-och-hudproblem-hos-hund-och-katt Öroninflammation: https://firstvet.com/sv/articles/view/hund/47/oeroninflammation-hund Jag hoppas att detta kan vara till hjälp. Med vänlig hälsning

Royal Canin/Hundfoder Royal Canin/Kattfoder Hund/Allergi Hund/Övervikt Hund/Hundfoder Hund/Veterinärfoder Veterinary Diets Dog Derma Hypoallergenic Moderate Calorie Royal Canin Hund

Fler frågor och svar om Veterinary Diets Dog Derma Hypoallergenic Moderate Calorie