Levern

Vi har två malteser som är 6 år å bägge har leverproblem så vi ger hepatic foder, torrfoder å mjukmat enl,veterinären,kan man ge grönsaker till dom för lite variation i maten eller nåt annat,jag har inte fått nåt riktigt bra svar på de tycker jag,MVH Greger.

Linnea svarar

Hej Greger! Leverproblem kan innefatta många olika sjukdomar och det kan vara allt från symtomfria hundar till mycket allvarligt sjuka hundar. Att ge råd om foder endast baserat på att de har leverproblem är därför svårt. Fråga gärna din veterinär om detta om du är osäker. Generellt kan man tänka att vid leversjukdom är det bra att fodret innehåller reducerade mängder järn, koppar, natrium och klorid. Man vill gärna ha extra av C-vitamin och E-vitamin samt zink. Det är viktigt med högkvalitativt protein och ordentligt med energi i maten. I vissa fall av leversjukdom behöver man minska mängden protein något i fodret. Det går oftast bra att lägga till lite grönsaker eller något annat extra om man håller koll på ovanstående och inte ger för mycket, max 10% av hundens födointag. Men detta beror lite på hur allvarlig leversjukdomen är. Fråga gärna din veterinär! Vänliga hälsningar

Specific/Hundfoder Specific/Kattfoder Hund/Njurar och lever Hund/Hundfoder Hund/Veterinärfoder Specific™ Heart & Kidney Support CKD Specific Hund

Fler frågor och svar om Specific™ Heart & Kidney Support CKD