Magkatarr

Hej min katt äter hills id . han fick det när han var liten. Han hittades ute i november månad var ca 3 mån gammal . jag har haft han sedan dess. Nu är han inne på det 7 året. Rätt ofta så spyr han vi har röntgat han och kollat upp allt . Veterinären hittar inget . Nu är jag övertygad om att han har någon form av magkatarr. Finns det något annat torrfoder han kan äta? Då han bara spyr upp id då han är dålig. Då är det fasta 1 halvt dygn sedan pro kolin och blötmat som gäller några dagar. Mvh Ami

Anna svarar

Hej Ami! Katter bör inte fasta. Det är bättre att ge pyttesmå portioner mat ofta. Har ni gjort ultraljud? Blodprover? Tagit vävnadsprover från tarmslemhinnan på honom, dvs. gastrorektoskopi? Det är ganska vanligt med inflammatoriska tarmsjukdomar hos katt och de kan behöva medicinsk behandling. Man bör även kolla din katts bukspottkörtelfunktion.När din katt är såpass besvärad vore det klokt att försöka hitta orsaken till problemen. Innan ni hittat orsaken till besvären kan du prova olika veterinära magtarmfoder. Hills i/d är ett sådant men det finns andra och du kan prova dig fram till vad som fungerar bäst för din katt. Specific fid, Royal Canin gastrointestinal etc. Man kan även ge honom fortiflora som tillskott för att hålla igång tarmfloran. Att minska tiden mellan måltiderna är också bra dvs ge flera mål mat om dagen. Lycka till!

Hill’s/Hundfoder Hill’s/Kattfoder Katt/Mage och tarm Katt/Kattfoder Katt/Veterinärfoder Prescription Diet Feline i/d Hill’s Katt

Fler frågor och svar om Prescription Diet Feline i/d