Typ av foder till dvärgschnauzer med buksportkörtelinflammation

Dvärgschnauzerhane 14 mån som fått pankreatit. Blev akut väldigt dålig den 20 juli efter att ha ätit dåligt ca 2 mån. Efter veterinärbehandling - dropp mm är han nu nästan helt pigg, 25 juli i dag. Han äter burkmat från Hills, speciellt för detta. Skall om någon dag börja ge torrfoder. Vilket? Hans blodprover visar 474ug/L
Tacksam för råd
MVH
Barbro Coldenberg

Anna svarar

Hej Barbro! Något stämmer inte med datumen du anger eftersom det är den 20 juli idag... När du börjar ge torrfoder är det fortfarande samma typ av foder som du ska ge dvs. Hills i/d eller Hills i/d low fat (samma som burken alltså). Alternativt ger du motsvarande foder av annan producent såsom Royal Canin gastrointestinal low fat etc. Vad hans blodprov visar är faktiskt inte det mest intressanta nu när diagnosen väl har ställts. Det viktigaste nu är snarare hur han svarar på behandling och hur han mår samt även hur det ser ut vid ett eventuellt ultraljud av det inflammerade området. Det är klokt att hålla kontakten till din veterinär samt ta reda på exakt vilka symtom och varningstecken som du bör vara extra uppmärksam på under den närmsta tiden. Det finns alltid en viss risk för tillbakafall när det gäller bukspottkörtelinflammationer så var noga och se till att din hund inte kommer över godbitar eller liknande. Lycka till!

Hill’s/Hundfoder Hill’s/Kattfoder Hund/Hundfoder Hund/Veterinärfoder Prescription Diet Canine i/d Low Fat Gastrointestinal Health Hill’s Hund

Fler frågor och svar om Prescription Diet Canine i/d Low Fat Gastrointestinal Health