Påverkad efter öronrengöring

Hej, har en papillion som har börjat skaka på huvudet och kliar i hö öra. Det luktar inget, ser inget sekret, ingen rodnad, hon verkar inte ha ont.
Köpte öronrengöring och droppade ner i örat. Hon började skaka på huvudet efter detta, vilket jag förstår att dom ska göra, men hon verkar väldigt irriterad av detta då hon hänger med svansen och springer mellan olika bäddar.
Till frågan: kan det vara farligt att försöka rengöra hundens öra? Kan jag har gjort fel?
Och om hon inte verkar ha ont, inte luktar illa och inte har något sekret kan det ändå vara öroninflammation?
Mvh Anna

Ylva svarar

Hej Anna! Det finns många olika saker som kan göra att hunden skakar på huvudet och det behöver inte vara en infektion. Exempel på andra orsaker är polyper (altså godartade utväxter i örat) och om hunden fått ned en bit av ett frö/ granbarr eller liknade i örat. Vissa typer av öronrengöring kan irritera örat och om man har riktig otur och trummhinan är skadad kan de även irritera mellanörat. Jag rekommenderar därför att du bokar en tid hos veterinär för undersökning av din hunds öra under nästa vecka. Vänliga hälsningar Ylva Winsborg Leg. Vet.

Hund/Skötsel Hund/Sköljvätskor Katt/Skötsel Katt/Sköljvätskor Otozyme Ear Wash Aptus Hund Katt

Fler frågor och svar om Otozyme Ear Wash