2024-02-02
från 519.00 kr
  • På lager.
  • leversvikt hos katt

Har varit hos vet. med 12 årig kast.hankatt, blodprov visade dåliga levervärden. Misstänkt fettlever eller tumör,dietfoder+kosttillskott blev ordinationen innan nytt blodprov om 3-4 veckor. Royal Canin hepatic (torrfoder)+Hills Liver Care(blötfoder) införskaffades. Är detta rätt foder? Läste att Royal Canin hepatic inte skulle ges vid misstänkt fettlever. Vad ska han äta?

Hej! Eftersom jag inte har undersökt din katt och inte heller vet hur din katt mår (fettlever är vanligast hos katter som inte har ätit alls eller som ätit dåligt sedan en tid) eller sett alla blodprovssvar, så kan jag inte med säkerhet rekommendera vilket foder som är bäst, men jag kan ge lite generella råd (och om din veterinär har rekommenderat de foder som du har köpt så är det sannolikt rätt foder): Det som är allra viktigast för katter med leverproblem är att de äter, det är alltså viktigare att din katt äter än vilken typ av mat den äter. Om katten har förhöjda gallsyror så rekommenderas ofta någon typ av leverdiet (t ex hepativ och liver care som du skaffat). Kosttillstkott som ofta används vid leverproblem är t ex Zentonil och denamarin (det finns också ett som heter Epato). Det kan också vara bra att känna till att en relativt vanlig orsak till att ett av kattens levervärden (ALAT) är förhöjt är sköldkörtelsjukdom, så det kan vara idé att fråga din veterinär om det finns anledning att provta för den sjukdomen. Mer information om sköldkörtelsjukdom finns här: http://veterinaren.nu/katt/sjukdomar/hormonsystemet/skoldkortelsjukdomar-hypertyreoidism-hos-katt Det vill säga, du behöver kontrollera med din behandlande veterinär som känner till din katts provsvar och sjukdomshistoria angående vilken mat som är bäst. Med vänlig hälsning

Elin