Hundmat

Jag har gett Min golden tik Britt hela sitt liv men nu efter senaste löpet verkar hon tappat matlusten... ska jag byta foder? Har ni några förslag ...

Hej! Jag blir alltid lite orolig när en tik plötsligt uppför sig annorlunda efter löpet, detta eftersom risken för livmoderinflammation är störst under löpet och närmsta månaderna efteråt, och vanligast hos medelålders och äldre tikar. Vanliga tecken på livmoderinflammation kan vara flytning, ökad törst eller urinering, trötthet, feber, dålig matlust (man behöver inte ha alla symptomen). Även skendräktighet kan ge nedsatt aptit, och det kan vara en anledning till att din tik inte äter som hon ska (det är dock lite oroande om din tik aldrig tidigare tappat aptiten eller blivit skendräktig efter sina löp tidigare). Lite mer information finns i nedanstående artiklar: onormala löp: https://firstvet.com/sv/articles/view/hund/44/onormala-loep-hos-tik skendräktighet: https://firstvet.com/sv/articles/view/hund/43/skendraektighet-hos-tik Det vill säga, om din tik har något annat symptom på att inte må bra, eller ändrat beteendet på något sätt så kan det vara klokt att boka tid till veterinär för kontroll. Om du är helt säker på att din tik är helt frisk så kan du ev prova med att ge lite "topping" på fodret under en period, t ex med någon burkmat, det kan ibland göra att aptiten kommer igång, egentligen kan du välja vilket burkfoder som helst för friska hundar, du hittar förslag på den här länken: https://vetzoo.se/hund/hundfoder/friskfoder#konsistens=vatfoder&kategori=hund&kategori=hundfoder.71&kategori=friskfoder.72 Med vänlig hälsning

FourFriends/Hundfoder FourFriends/Kattfoder Hund/Hundfoder Hund/Friskfoder FourFriends Adult FourFriends Hund

Fler frågor och svar om FourFriends Adult