15% vid köp av 2
2018-02-24
från 169.00 kr
  • På lager.
  • Foderfråga avseende njursjukdom.

Vet du om carnilove lax är ok att ge lite av om du har en njursjuk hund. Hon får njurfoder Purina NF men hon vill inte enbart äta det. Tack på förhand. Mvh Marie-Louise

Hej Marie-Louise! Vid njursjukdom brukar man bland annat vilja begränsa innehållet av protein som hunden får i sig, detta eftersom man vet att normal mängd av protein kan skada njurarna. Fodret Purina NF innehåller ca 13% protein medan carnilove lax innehåller ca 33% protein. Dvs jag tror inte att det är lämpligt för din hund att äta några större mängder av carnilove, möjligen enstaka kulor. Det bästa är om du kan fråga din behandlande veterinär som känner till hela din hunds sjukdomshistoria, kanske finns det något som är speciellt med din hunds sjukdomshistoria som gör att det är annorlunda för henne. Njursjuka hundar tenderar tyvärr att få lite sämre aptit när sjukdomen fortskrider, prata gärna med din veterinär om det kan vara lämpligt att prova någon illamåendedämpande medicin för din hund om du tror att det kan vara så att din hund mår lite illa och därför inte vill äta ordentligt. Förhöjt blodtryck är också relativt vanligt vid njursvikt och kan göra att hunden mår lite sämre, så om det inte är gjort kan det vara klokt att kontrollera blodtrycket. Det kan också vara idé att prova med andra smaker av njurdiet, jag lägger en länk här nedanför till de njurfoder som vi saluför. Annat som man ofta rekommenderar vid njursjukdom är t ex tillskott med omega 3 , titta t ex på drbaddakys fiskolja Dr. Baddaky Omega-3 1000 ml https://vetzoo.se/hund/hundfoder/veterinarfoder#omrade=njurar-och-lever&kategori=hund.11&kategori=hundfoder.71&kategori=veterinarfoder.73 Jag hoppas att detta kan vara till hjälp! Med vänlig hälsning

Elin