Kolit

Hej! Vår franska bulldog har kolit i grovtarm, troligen som följd av Giardiaparaditer. Han mår bra av att äta fiber respons, men blir lite väk hård i magen. På morgonen är han jättehårt. Det är svårt att tillföra fett då det lätt slår över till diarré. Vad kan vi göra för att underlätta den hårda magen på morgonen?

Anna svarar

Hej! Först och främst; är giardiainfektionen behandlad och har ni tagit prover efter avslutad behandling som visar att infektionen är borta? Man brukar vilja ta nya avföringsprover efter ca 14 dagar nämligen. Vid colit brukar fiberrika foder hjälpa som du nämner. Fibre respons, w/d etc. De blir fastare i magen av denna typ av foder. Har du testat att ge tillskott av Psyliumfröskal? Det brukar vara bra vid colit. Finns exempelvis Vi-Siblin att köpa på apoteket. Man kan även överväga att stabilisera upp tarmfloran genom en period med exempelvis Fortiflora på maten. Vissa gånger fungerar hydrolyserat allergifoder bäst vid tarmsjukdom, exempelvis Royal Canin Hypoallergenic. Diskutera gärna din hunds besvär med din egen veterinär så ni inte missar nån tänkbar förklaring och stämmer av att giardian är borta. Vissa hundar kan behöva göra en rektoskopi med vävnadsprover från tarmslemhinnan för diagnos. Lycka till!

Anna

Anna Olverling