Veterinärfoder till hund

Veterinärfoder till hund Veterinärfoder för hund är anpassat för att stödja hundens hälsa. Det rekommenderas av veterinär vid sjukdomar eller hälsoproblem. Fodret är ofta specialanpassat för att möta specifika näringsbehov, till exempel att minska inflammation, stödja ledhälsa eller hjälpa till att kontrollera vikten. Här är några exempel på när hundar kan behöva äta veterinärfoder: Allergier och intoleranser: Veterinärfoder kan vara fria från specifika ingredienser och allergener som hunde Visa fortsättningen

Veterinärfoder till hund

Här är några exempel på när hundar kan behöva äta veterinärfoder:

• Allergier och intoleranser: Veterinärfoder kan vara fria från specifika ingredienser och allergener som hunden är känslig för.
  • Ledbesvär: Veterinärfoder kan innehålla ingredienser som hjälper till att minska inflammation och stödja ledhälsa.
  • Kroniska sjukdomar: Veterinärfoder kan vara anpassat för att tillgodose de specifika näringsbehoven hos hundar med kroniska sjukdomar, såsom diabetes eller njursjukdomar.
  • Viktproblem: Veterinärfoder kan hjälpa till att kontrollera vikten hos överviktiga eller underviktiga hundar.
  • Reproduktion: Veterinärfoder kan ge den extra näringen som dräktiga och digivande tikar ibland kan behöva.

Om du är orolig för din hunds hälsa är det viktigt att prata med en veterinär innan du ger ett veterinärfoder. Veterinären kan hjälpa dig att avgöra om din hund behöver äta veterinärfoder och rekommendera ett foder som är lämpligt för din hunds individuella behov.

Olika typer av veterinärfoder för hundar

Det finns många olika typer av veterinärfoder för hundar. Några vanliga sorter är:

• Torrfoder: Torrfoder är enkelt att utfodra och har en lång hållbarhetstid. Torrfoder finns i många olika varianter, anpassade för olika sjukdomar och hälsoproblem.
  • Våttfoder: Våtfoder kan vara ett bra alternativ för hundar som har svårt att tugga torrfoder. Det kan oxså vara ett bra sätt att öka hundens vätskeintag. Även våtfoder finns i många olika varianter, anpassade för olika sjukdomar och hälsoproblem.
  • Specialfoder: Specialfoder är ofta anpassat för specifika behov hos hundar med kroniska sjukdomar eller andra hälsoproblem. Det kan till exempel innehålla ingredienser som hjälper till att minska inflammation, stödja ledhälsa eller kontrollera vikten.

Välj rätt veterinärfoder för din hund

När du väljer veterinärfoder skall du alltid rådfråga med din veterinär först. Olika foder främjar olika saker, och det är därför viktigt att välja rätt utifrån din hunds behov. Veterinären kan hjälpa dig att avgöra om din hund behöver äta veterinärfoder och rekommendera ett foder som är lämpligt för hundens individuella behov. Det finns många olika typer av veterinärfoder, anpassade för olika sjukdomar eller hälsoproblem.

Här är några exempel på situationer då ett veterinärfoder ibland kan vara nödvändigt:

• Övervikt - Hundar med övervikt kan behöva äta ett veterinärfoder anpassat för hundar med viktproblematik.
  • Led- & rörelseproblem - Det finns veterinärfoder speciellt anpassat för hundar med led- & rörelseproblem.
  • Foderallergi - Ett allergifoder kan var anpassat för att undvika specifika ingredienser som kan orsaka allergier eller intoleranser hos hunden.
  • Hudproblem - Hundar med hudproblem och hudinfektioner, kan behöva veterinärfoder som är anpassat för att lindra deras symtom. Detta foder kan innehålla specifika ingredienser som är utformade för att minska inflammation, klåda eller irritation.
  • Diabetes - Hundar med diabetes kan behöva ett foder som hjälper till att hålla blodsockernivåerna under kontroll.
  • Återhämtning - Hundar som har genomgått en operation eller en annan medicinsk behandling kan behöva ett foder som är extra lättsmält och ger dem den näring de behöver för att återhämta sig.
  • Leversjukdom - Hundar med leversjukdom kan behöva ett foder som hjälper till att minska belastningen på levern.
  • Mag- & tarmsjukdom - Hundar med mag- och tarmsjukdomar, såsom diarré eller kräkningar, kan behöva ett foder som är lättsmält och hjälper till att återställa tarmfloran.
  • Njursjukdom - För hundar med njursjukdomar finns det veterinärfoder som har lågt fosfor och proteininnehåll. Vilket kan hjälpa till att minska belastningen på hundens njurar.
  • Tandhälsa - Hundar med tandproblem kan behöva ett foder som är anpassat för deras tänder och tandkött. Detta foder kan innehålla specifika ingredienser som hjälper till att minska plack och tandsten.
  • Problem med urinvägarna - Hundar som har problem med urinvägarna, såsom urinvägsinfektioner, kan behöva ett foder som är speciellt anpassat för att minska risken för infektioner. Detta foder kan innehålla specifika ingredienser som hjälper till att hålla urinvägarna friska.
  • Hjärtsjukdom - Hundar med hjärtsjukdom behöver ibland ett foder som är lågt i natrium och kalium. Detta kan hjälpa till att minska belastningen på hjärtat

Det är viktigt att rådfråga en veterinär om vilket foder som är bäst för din hunds individuella behov innan du ger din hund ett veterinärfoder!

Varför veterinärfoder?

Många veterinärfoder innehåller fodertillskott för att hjälpa till att tillgodose djurets speciella behov. För djur som är sjuka eller har särskilda krav på sin kost kan det vara viktigt att fodret innehåller extra av vissa näringsämnen, till exempel specifika proteiner eller vitaminer.

Då ska du välja veterinärfoder

Kom ihåg att veterinärfoder endast ska ges på inrådan från din veterinär. När du väljer att köpa veterinärfoder bekräftar du även nedanstående:

1. Mitt djur är undersökt av veterinär som rekommenderade användning av detta foder på basis av veterinärens diagnos.
  2. Jag har förstått att så länge mitt djur äter detta foder rekommenderas att jag söker veterinärrådgivning minst var sjätte månad.
  3. Jag har förstått att så länge mitt djur äter detta foder skall jag omgående söka veterinärrådgivning om djurets hälsotillstånd försämras.

Vilket hundfoder rekommenderar veterinärer?

Här är en lista över några välkända varumärken i VetZoos veterinärfoder sortiment som ofta rekommenderas av veterinärer:

• Royal Canin Veterinary Diets - På Vetzoo hittar du ett brett utbud från Royal Canin med produkter för hundar i alla åldrar och storlekar, inklusive veterinärfoder för ett brett spektrum av sjukdomar och hälsoproblem
  • Hill's Prescription Diet - Hill's Prescription Diet har ett brett utbud av produkter för hundar med alla typer av sjukdomar och hälsoproblem, inklusive allergier, matsmältningsproblem, njursjukdomar och hjärtsjukdomar
  • Specific - Har ett brett utbud av produkter som är utformade för att undvika ingredienser som är kända för att orsaka allergier hos hundar
  • Purina Pro Plan Veterinary Diets - Ett företag som har ett brett utbud av produkter för hundar med alla typer av sjukdomar och hälsoproblem, inklusive allergier, matsmältningsproblem, njursjukdomar och hjärtsjukdomar
  • Eukanuba - Eukanuba har ett brett utbud av produkter för hundar med olika typer av sjukdomar och hälsoproblem, såsom allergier, matsmältningsproblem, njursjukdomar och hjärtsjukdomar

Köp veterinärfoder online på VetZoo.se

Letar du efter ett veterinärfoder? Hos VetZoo hittar du ett brett utbud av foder för hundar med olika typer av sjukdomar och hälsoproblem.

Har du frågor eller funderingar om våra veterinärfoder, kontakta gärna vår trevliga kundtjänst!

Filtrera
178 produkter