2024-02-01
från 249.00 kr
  • På lager.
  • skyhögt levervärde

min norrbottensspets har lättare epilepsi sedan 1 års ålder.han fick då fenomal recip 50gr. och efter instälnning som fungerat bra tar han 1tabl.morgon och kväll.han är nu 10,5 år och har ätit hepatic för lite för höga levervärden ca.3år.han tar prov på lever värdet varje år och nu i veckan har han så högt levervärde,högre än det man kan få fram.känner mej mycke kluven att de blivit så trots att han ätit det här fodret så länge för att hålla nere lever värdet och det ändå har blivit sämre o sämre.tidigare gav jag honom best in show-lamm och ris,och då låg han på bara lite förhöjt värde.vad göra,han är ju pigg och lekfull å inte som en gammal hund.undrar också om våt foder är bättre för honom än torrfoder,för levern..han tuggar ändå varje dag vita tuggben av råhud.hoppas på svar,vänligen elisabet o tyson.

Hej! Det är väldigt vanligt att hundens levervärde går upp när de äter epilepsimedicin. Ofta kontrollerar man tre olika levervärden.ALP, ALAT och gallsyror (oftast är det levervärdet som förkortas ALP som går upp, men även ALAT går ofta upp, däremot brukar inte gallsyrorna gå upp). Om hunden har förhöjda gallsyror brukar man rekommendera leverdiet, annars gör man inte alltid det. Om hunden mår bra så oroar man sig inte alltid så mycket för att ALP och ALAT är föhöjt så länge gallsyrorna är normala. Om levervärdena går upp väldigt mycket trots att hunden inte ändrat dos i sin medicin brukar man dock bli lite orolig och vilja undersöka orsaken vidare. För en hund som är lite äldre kan man, förutom skada på levern på grund av medicinen, t ex misstänka sjukdomen cushing (då är det främst ALP som går upp), leverinflammation av annan orsak än medicinen (t ex kan inflammation i munnen och tandlossning ge leverinflammation), nybildningar i levern mm. Jag tror alltså inte att det är säkert att det är fodret som inte fungerar, utan att det är något annat som gör att värdet går upp. Prata med din veterinär om vilka värden som gått upp och fundera på om ni ska utreda orsaken vidare. (Ofta ingår t ex ultraljud av levern, prov för cushings sjukdom i utredningen av äldre hundar med förhöjda levervärden). Det spelar sannolikt ingen roll för din hunds lever om din hund får blöt eller torrfoder. Du kan läsa mer om cushings sjukdom här: http://www.veterinaren.nu/hund/sjukdomar/hormonsystemet/cushings-sjukdom-hund Jag hoppas att detta kan vara till hjälp.

Elin

Andra frågor om Royal Canin Veterinary Diets Dog Hepatic