Inga produkter hittades.

Allergi

Hej ! Har en katt som får utslag går på cortison vid behov men ibland blir det infektion ändå. Då har min veterinär tagit prover från såret som visar allergisk och baktriellt är det allergi då . Va hos en annan vet när det inte fanns tid hos min vanliga vet ,som sa att det kan va stress pga flera katter i hemmet.Började i örsnibben har tillkommit armhålan som hon tvättar och slickar.går även på HA foder kräktes av annan mat men Ha går bra.Tycker även det går bra med dom andra katterna hon tog dom till sig som sina ungar dom snuttade på henne. Utslagen hade hon innan dom kom. är det då allergi av något slag. Med vänlig hälsning Å.H

Hej! Allergi är en uteslutningsdiagnos, dvs man behöver utesluta att det finns någon annan orsak till problemen som din katt har (dvs parasiter, stress i omgivningen). De symptom du beskriver är dock vanliga vid allergi/överkänslighet. Katter som är allergiska svarar ofta bra på kortison, så om din katt blir bättre av kortison så ökar det sannolikheten för att det finns en allergisk bakgrund. Hudproblem som kommer av allergi blir ofta sekundärinfekterade (dvs huden blir skadad pga av allergin eller att katten slickar/kliar och då kommer bakterier åt att få fäste, det är alltså inte bakterierna som är huvudproblemet utan allergin). Det kan nog också vara så att katten är överkänslig mot något (i maten och/eller i omgivningen) men att symptomen förvärras av stress. Det man kan göra själv för att minska stress hemma finns bra beskrivet i några artiklar, jag lägger länkar till dem längst ned på sidan. Du kan också använda dig av kattens rogivande feromon hemma, titta på den här länken: Feliway Friends Doftavgivare Vad bra att hon fungerar bra på HA, det är nog klokt att fortsätta med det. En del katter kan också fungera bra på lokalbehandling, det finns t ex receptbelagd kortisonspray och kortisondroppar som kan användas vid behov, ibland kan det också vara till hjälp med kosttillskott med essentiella fettsyror (fråga din behandlande veterinär om dettakan vara något som är lämpligt för din katt). När hudproblemen blir infekterade kan man ofta få infektionen under kontroll med hjälp av produkter med klorhexidin i, titta tex på: mousse: Douxo Pyo Mousse spray: Douxo Pyo Micro Emulsion Spray våtservetter: Douxo Pyo Pads Länkar till artiklar: http://veterinaren.nu/katt/bra-att-veta/beteende/om-du-har-fler-an-en-katt-som-lever-tillsammans-behover-du-anpassa-miljon-darefter-katter-ar-inte-flockdjur-som-vi-manniskor-eller-hundar-ar-de-lever-istallet-i-sociala-grupper-dar-de-kan-samsas-sa-lange-det-finns-tillrackligt-med-tillgangar-av-matplatser http://veterinaren.nu/katt/bra-att-veta/beteende/berika-kattens-inomhusmiljo Jag hoppas att detta kan vara till hjälp! Med vänlig hälsning

Elin