Kvalsterallergi

Hej! Har en treårig engelsk springer spaniel som alltid kliat sig lite mer än normalt. Har testat Hyperallergenic fodret men det hjälpte inte. Eftersom han i somras började klia sig mer och fick en bakterie infektion i huden bestämdes i samråd med veterinär att göra en allergiutredning. Har nu fått svar att han är allergisk mot kvalster (garderobskvalster). På en skala 0-1000 där 10 är läget där man börjar visa symptom ligger han på 18, alltså väldigt lite allergisk. Därför rekomenderade provexperten att först prova fodret anallergenic innan man då ev tillverkar vaccin. När jag läser om detta foder verkar det dock vara mot foderallergi. Är det ändå något som kan vara värt att testa och som skulle kunna hjälpa?
Med vänlig hälsning Maria Angel

Hej! Man brukar alltid rekommendera att göra en ordentlig eliminationsdiet innan man bestämmer sig för att hunden bara är allergisk mot något i omgivningen, så det låter klokt att göra ett ordentligt diettest med anallergenic. Många hundar som är allergiska mot t ex kvalster är dessutom också allergiska mot något i maten. Blodprovet som tas för att kontrollera antikroppar mot olika ämnen i omgivningen kan nämligen inte avgöra om hunden verkligen är allergisk eller inte, det används endast som hjälp när man redan uteslutit att hunden är allergisk mot något i maten. (Dvs även helt friska hundar som inte kliar sig onormalt mycket kan ha förhöjda antikroppar mot olika ämnen.) Be din behandlande veterinär om hjälp med att följa upp dieten och glöm inte att göra en provokation med det foder och godis som din hund tidigare gjort i slutet av dieten, detta för att ni ska få så bra resultat som möjligt. Med vänlig hälsning

Royal Canin/Hundfoder Royal Canin/Kattfoder Hund/Allergi Hund/Hundfoder Hund/Veterinärfoder Veterinary Diets Dog Derma Anallergen Royal Canin Hund

Fler frågor och svar om Veterinary Diets Dog Derma Anallergen