2019-05-24
624.00 kr
  • På lager.
  • Kolhydrater till katt med diabetes?

Förr sade man sockersjuka i stället för diabetes och för att komma till rätta med det så minskade man socker- kolhydratintaget. Har den elementära kunskapen fallit i glömska eller struntar foderfabrikanterna i den? Märkliga fodersammansättningar för djur som är köttätare och inget annat! Naturligtvis billigare med spannmålsprodukter och andra kemiska hopkok i stället för sådant som katten behöver för att må bra! Girigheten känner inga gränser eller har jag fel?

Anna svarar

Hej! Nja, jag håller nu inte riktigt med dig i dina argument, men det är en helt annan diskussion som inte hör hemma här :) För att styra in samtalet på vilken diet som är lämplig vid diabetes, så stämmer det alldeles utmärkt vad du säger att man försöker ge katten en kolhydratsnål och proteinrik diet. Ofta kan det vara en fördel att ge våtfoder istället för torrfoder till en katt med diabetes. Mjau är ett exempel på ett kolhydratfattigt och proteintätt mjukfoder som kan passa bra vid diabetes. Det finns också veterinärfoder som är specialgjorda för diabetiker. Exempelvis Specific Fxd mjukmat, Hills m/d mjukmat och Purina DM mjukmat. Vill man utfodra katten med hemlagad mat eller färskfoder finns även den möjligheten till en diabetiker. Man ska dock göra det i samråd med en veterinär så man ser till att katten får sitt fullständiga näringsbehov täckt och man ska vara medveten om att rått kött kan medföra risk för infektioner med virus, bakterier och parasiter. Ska man vara petig så är det dessutom så att det kött vi erbjuder som köps i butik motsvarar heller inte fullständigt det kött en katt är skapad för att fånga och äta från naturens sida. Det finns absolut ett samband mellan att katter bytt livsstil (rör sig mindre, äter annorlunda, avlats medvetet på olika egenskaper etc) och diabetes. Diabetes är en livsstilssjukdom, både hos människor och djur. Det är dock tyvärr så att de flesta katters diabetes upptäcks så pass sent att det inte räcker att korrigera livsstilen utan man måste även behandla dem med insulin. Hoppas mitt svar var till nytta!

Anna

Andra frågor om Prescription Diet Feline M/D Burkar (24x156g)