2020-03-10
från 145.00 kr
  • På lager.
  • urinsten

Hej! Jag tror att min katt, en kastrerad hona på 8 år, har fått urinsten. Under några månader har hon då och då småkissat på golvet. Hon har under ca två månader ätit Cystophan. Det verkade bli bättre, men nu har hon kissat blod. Hon gnällde när hon kissade och det var som en liten geléklump med lite blod som hon kissade ut. Hon är livrädd för att åka till veterinär, så vi underviker gärna om det är möjligt. Är det troligen urinsten? Räcker det i så fall med specialanpassat foder och vilken sort ska det vara? Tack på förhand! Med vänliga hälsningar, Malin

Hej! Tyvärr är det så att du behöver ta din katt till veterinär för undersökning. Utan att ha gjort en ordentlig undersöknking inklusive ultraljud och urinprov så går det inte att säga om problemen beror på urinsten, inflammation i urinvägarna eller urinvägsinfektion eller något annat. Ring och boka tid till veterinär, tala om att din katt är mycket rädd för veterinär och fråga om det går att få en tid där det går att göra så många av undersökningarna som möjligt på samma dag så att ni inte behöver åka på flera besök. Låt inte heller din katt äta de sista 4 timmarna innan besöket så att man kan ge lugnande ifall det behövs för att utföra undersökningarna. I väntan på besöket kan du gå in på www.veterinaren.nu och läsa artikeltn om katter som kissar och bajsar utanför lådan, den finns under katt, bra att veta, beteende. Jag hoppas att detta kan vara till hjälp för dig och att ni kommer fram tioll orsaken och en bra behandling!

Elin