Artiklar

Övervikt och bantning hos katt

Allt fler katter blir överviktiga eller till och med feta. Ofta kommer viktökningen smygande och som djurägare missar man lätt att upptäcka problemet i tid. Denna artikel är till för att hjälpa dig att förstå varför det är viktigt att katten håller sig i lagom hull och visa hur du lyckas nå målet på ett bra sätt!

Om du ser en markerad midja och nacke och tydligt kan känna din katts revben och höftben och den inte har en påse under magen är din katt sannolikt normalviktig. En genomsnittlig katt brukar väga mellan 2,5-5,5kg ungefär. Men om din katt väger 15 % mer än idealvikten för kattens storlek anses din katt vara överviktig och väger den mer än 25 % för mycket pratar man snarare om att katten lider av fetma. Idag anses en bra bit över en femtedel av våra svenska katter vara överviktiga.

Börja tänk på vikten redan innan den unga katten kastreras. Övervikt i ung ålder innebär att kroppen bildar fler fettceller, vilket ökar risken för fetma. När man sedan kastrerat katten eller den börjat åldras bör man också hålla extra noga koll på vikten, eftersom ämnesomsättningen och aktivitetsnivån förändras.

Hur får man katten att hålla vikten?

• Ge ett kvalitetsfoder anpassat efter kattens ålder
  • Ge ett lightfoder om katten exempelvis är matglad eller kastrerad
  • Mät upp dagsbehovet foder enligt guiden på fodersäcken
  • Undvik matrester och kattgodis Väg din katt regelbundet
  • Aktivera din katt på många olika sätt som både du och katten gillar
  • Hur bantar man katten på ett hälsosamt sätt?

För att banta måste man minska energiintaget och öka aktivitetsnivån. Men det ska göras i en lagom takt för att fungera på ett bra sätt och inte exempelvis tära på muskelmassan i kroppen. För överviktiga katter är det väldigt viktigt att äta regelbundet, eftersom de annars kan drabbas av allvarlig fettleversjukdom. Väg din katt innan du påbörjar bantningen och bestäm en målvikt. Målvikten bör inte vara lägre än 85 % av startvikten. Inom 3 månader ska målvikten uppnås. Väg katten varje vecka under bantningsperioden och sträva efter att katten har gått ned 1-2% av startvikten per vecka. Katter ska inte bantas snabbare än 2 % i veckan.

Exempel: En överviktig 5kg katt har en målvikt på 4,25kg som ska uppnås inom 3 månader. Varje vecka går katten ned mellan 50-100g. Katten når målvikten efter 2-3 månader.

Öka din egen motivation genom att fotografera din katt innan den börjar banta och när den nått sin målvikt. Skillnaden blir uppenbar!

För att lyckas med bantningen bör du ge katten ett veterinärt bantningsfoder, som är specialgjort för att tillgodose kattens näringsbehov och samtidigt ge mättnad trots att energiinnehållet i fodret är lågt. Dessutom optimerar bantningsfodret kroppens egen fettförbränning.

Exempel: Ge 2-3 måltider bantningsfoder om dagen som du dessförinnan har vägt upp. På så vis har du full kontroll över att din katt inte äter för mycket bantningsfoder. Tänk på att endast ge bantningsvåtfoder om du brukar ge katten våtfoder. Dra då av motsvarande mängd från torrfodret. Ge ingenting annat! Du kan baka bantningsvåtfodret i ugnen för att göra nyttiga ”godbitar”.

När din katt uppnått målvikten kan du eventuellt byta till ett lightfoder, eller ge lite light våtfoder vid sidan om bantningsfodret. Fortsätt håll koll på vikten, aktiveringen och följ de generella råden ovan även framöver.

Vad är bra motion för en överviktig katt?

Ett enkelt tips är att låta din katt jobba för födan. Använd speciella leksaker för ändamålet och ställ eventuellt maten högt upp på en klätterställning etc. Ha flera dagliga lekstunder tillsammans, exempelvis kan olika typer av fiskespön etc. fungera bra. Koppelpromenader är även bra för överviktiga katter så försök gärna vänj din katt vid detta. Ju allsidigare din katt aktiveras och ju roligare ni har tillsammans, desto bättre resultat uppnår ni och ju gladare och aktivare blir din katt!

Ta extra noga hand om din överviktiga katts päls, eftersom övervikten försvårar kattens egen pälsvård.

Tips! Om katten bajsar mycket eller är hungrig trots att den får rätt mat kan du prova olika märken av veterinärt bantingsfoder tills du hittat vad som passar just din katt bäst. Om det verkar som om effekten avtar med tiden kan du också byta märke. Ibland ”vänjer” kroppen sig vid fodret.

Visste du att: Överviktiga katter riskerar att leva kortare tid och att flera allvarliga sjukdomar är kopplade till övervikt. Behandlingen av dessa sjukdomar försvåras dessutom. Det rör sig om sjukdomar såsom ledvärk, urinvägsbesvär, hudbesvär, hjärtsjukdom, andningsbesvär, leversjukdom och diabetes. Övervikt ökar även riskerna vid sövning, försämrar fertiliteten och orsakar allmän trötthet.

Vad gör man om det ändå inte går?

Hjälper inte ovanstående råd är det dags att kontakta en veterinär. Katten kan lida av vissa sjukdomar som kan bidra till övervikt. Sjukdom kan även försvåra aktivering eller bantning.

Vad kan VetZoos erbjuda?

I VetZoos sortiment hittar du veterinärt bantningsfoder för katt från kvalitetsproducenterna Royal Canin, Hill’s, Specific och light och kastrationsfoder från kvalitetsmärkena, Hill’s och ProPlan. Vi har ett brett sortiment av aktiveringsleksaker, samt motionsleksaker. Vi erbjuder även veterinära kosttillskott för katter med speciella behov för ex. leder, magtarmkanal, hjärta och lever.

[[veterinary-diets-feline-om]] [[specific-weight-reduction-frd]] [[prescription-diet-feline-metabolic]] [[prescription-diet-feline-metabolic-burkar]]